Закінчила Бердянський державний педагогічний університет у 2005 році
Освіта: вища, "спеціаліст вищої категорії"
Педагогічний стаж роботи: 15 років 11 місяців
Шановні
гості! Батьки, колеги!
РАДА ВІТАТИ ВАС НА СВОЇЙ СТОРІНЦІ БЛОГУ!
ПРАГНУ БУТИ КОРИСНОЮ ВАШІЙ РОДИНІ.
СПОДІВАЮСЯ, КОЖЕН З ВАС ЗНАЙДЕ ТУТ ДЛЯ
СЕБЕ ЩОСЬ ЦІКАВЕ ТА КОРИСНЕ!
ВПЕВНЕНА У ВЕЛИЧЕЗНИХ МОЖЛИВОСТЯХ НАШОЇ СПІВПРАЦІ.
Якщо у Вас виникають питання і є необхідність індивідуальної консультації, її можна отримати:
в телефонному режимі - (06153) 4-14-27; за допомогою платформи "ZOOM",
Графік роботи:
ПН-ПТ: 8.00 -11.30
15.00– 17.30
Індивідуальні консультації :
Понеділок 16.00-17.30
Середа 16.00-17.30
Педагогічне кредо: "Педагог має постійно шукати і впроваджувати нове у своїй роботі, адже лише творчий педагог може виховати творчу дитину" (В.Сухомлинський)
Нагороджена: Почесна Грамота Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації – 2015
Грамота відділу освіти - 2018
Подяка міського голови – 2018
Практичний
психолог закладу:
-керується Етичним кодексом психолога;
-дотримується педагогічної етики;
-будує свою діяльність на основі доброзичливості,
довіри в тісному співробітництві з усіма учасниками педагогічного процесу;
-підвищує рівень психологічних знань вихователів,
батьків, дітей;
-постійно підвищує свій професійний рівень.
Мета діяльності полягає в організації психологічного супроводу усіх учасників освітньго процесу.
Інтерв`ю з міською газетою"Бердянские Ведомости"
практичного психолога ЗДО №28 "Малятко"
Бессмертної Яни Олександрівни
Родина для кожного з нас –
найцінніший скарб. Саме в сім`ї відбувається виховання дитини. Від батьків діти
пізнають перші життєві істини, наслідують зразки поведінки, вчаться оцінювати
різні події, набувають досвіду стосунків з іншими людьми.
З метою зміцнення сім`ї,
емоційного зближення дорослих і дітей, розвитку в них спільних духовних
інтересів, поліпшення педагогічної взаємодії педагогів з батьками вихованців в
ЗДО №28, під керівництвом практичного психолога Бессмертної Яни Олександрівни,
були проведені різноманітні заходи до Дня сім`ї:
-
тематичні бесіди
«Ось така моя сім`я», «Що для нас є сім`я?»;
-
виготовлення родинних дерев, стінгазет «Щаслива родина -
щаслива дитина»;
-
пам`ятки для батьків;
-
конкурс малюнків дітей старшого дошкільного віку «Моя сім`я”;
-
онлайн-фотоконкурс «Моя родина-щасливі моменти», за
тематичними рубриками: «Всім вишиванка- вишиванка»;
«Миттєвості сімейного щастя»;
«Наше сімейне хобі»;
«Схожі, як дві каплі води».
Проведена робота показала, що у
вихованні підростаючого покоління повинна бути чітка взаємодія дошкільного
закладу і родини, адже плідна співпраця з родиною-запорука успіху у вихованні
дітей дошкільного віку.
Ми хочемо привітати усі родини
і побажати вам злагоди, наснаги та сімейного благополуччя!
Онлайн-фотоконкурс «Моя родина- щасливі моменти»
Рекомендації
психолога батькам
щодо розвитку пізнавальної сфери дітей
Увага
Використовуйте вправи, ігри на розвиток уваги, широко
представлені в літературі для педагогів і батьків.
Включайте
в заняття завдання, що потребують тривалого зосередження: намалювати місто,
побудувати міст, прослухати і переказати казку тощо.
Частіше
пропонуйте дітям, особливо з низьким показником розвитку уваги, вправи: у
газеті, у старій книзі на одній зі сторінок закреслювати олівцем усі букви «а»,
намагаючись не пропускати їх (завдання поступово можна ускладнити, попросивши
дитину закреслити всі букви «а», обвести у кружечок усі букви «к», підкреслити
всі букви «о»).
Використовуйте
дидактичні ігри з чітко вираженими правилами.
Регулярно
включайте дітей у виконання завдань за попередньо розробленим планом дій: можна
виконувати будівлі з конструкторів, малюнки, орнаменти, аплікації, вироби,
форму яких ви задаєте словесно або за допомогою схеми.
Пропонуйте
дітям: повторювати слова, цифри, речення, сказані вами; незакінчені фрази, які
потрібно закінчити; запитання, на які необхідно відповісти, заохочуючи тих
дітей, хто намагається частіше відповідати на них.
Учіть
порівнювати, аналізувати зразок і результати своєї або чужої роботи, знаходити
і виправляти помилки.
На
уроках у школі від дітей буде потрібно швидке переключення уваги з одного виду
діяльності на інший. Цю властивість уваги можна формувати за допомогою рухових
вправ. Дитина повинна починати, виконувати й закінчувати свої дії за командою
дорослого, швидко переходячи від одного виду рухів до іншого: стрибати,
зупинятися, крокувати тощо.
Пам 'ять
До
дітей з недостатньо добре розвиненою слуховою пам'яттю необхідний
індивідуальний підхід: опора не тільки на слух, а й на інші органи почуттів
(зір, нюх, дотик).
Для
поліпшення процесу пам'яті виховуйте в дітей прийоми осмисленого
запам'ятовування і пригадування, уміння: аналізувати, виділяти у предметах
зв'язки, ознаки, порівнювати предмети та явища між собою, знаходити в них
подібності й відмінності.
Мислення
Включайте
в заняття завдання на: порівняння пари предметів або явищ — знаходження
подібності й відмінностей між ними; класифікацію, узагальнення різних предметів
за загальними ознаками; знаходження «зайвого» слова або зображення.
Заняття
з малювання, ліплення, виготовлення різних виробів повинні не тільки включати
копіювання зразка і відпрацьовування окремих графічних навичок, а й розвивати
вміння планомірно досліджувати предмети, фантазувати, уявляти.
Розширюйте
кругозір дітей, їхні основні уявлення про природні, соціальні явища,
нагромаджуйте в дітей знання і враження, обговорюючи з ними прочитані книжки,
аналізуючи поведінку людей.
З
метою розвитку мовлення: після читання вголос казок, розповідей, просіть дітей
переказати почуте, відповісти на запитання, поставити свої; розвивайте в дітей
уміння будувати розповідь за картинкою.
Дрібна моторика
Розвиток дрібної моторики перебуває у тісному зв'язку з розвитком мовлення й мисленням дитини. Тому бажано щодня робити якісь вправи: катати по черзі кожним пальцем камінчики, дрібні намистинки, кульки; розминати пальцями пластилін; стискати й розтискати кулачки, при цьому можна уявляти, начебто кулачок — пуп'янок квітки (уранці він прокинувся й розкрився, а ввечері заснув — закрився, сховався); збирати всі пальчики в пучку; нанизувати великі ґудзики, намистини, кульки на нитку; намотувати тонкий дріт у кольоровій обмотці на котушку, на власний палець; закручувати кришки, заводити механічні іграшки ключиком.
ЧИ ГОТОВА ВАША ДИТИНА
ДО ШКОЛИ?
Коли
говорять про готовність до школи то мають на увазі не окремі вміння та навички,
а їх певний набір у якому присутні всі основні компоненти. Традиційно
відокремлюють три риси шкільної зрілості інтелектуальний, емоційний та
соціальний.
Інтелектуальна зрілість - це вміння концентрувати увагу, вміння вловити
основні зв’язки між явищами (аналітичне мислення),це диференційоване сприйняття
(наприклад вміння відокремити фігуру від фону),вміння копіювати приклад
(крапки, літери),а також достатній рівень розвитку зорово-моторної координації.
У дитини також повинна бути розвинуте мовлення.
Емоційна
зрілість - вміння регулювати свою поведінку, можливість достатньо довгий
час виконувати не дуже цікаві завдання.
До соціальної
зрілості відноситься потреба дитини у спілкуванні з однолітками та вмінні
спілкуватись, а також вміння виконувати роль учня.
Все
перелічене є психологічною готовністю до навчання в умовах школи. Це
той фундамент на якому будуються знання та вміння. Якщо не має фундаменту, яким
є сформованість перелічених категорій, то надбудови у вигляді отриманих знань,
вмінь та навичок (навчання лічбі, читанню) будуть розламуватись як картковий
будинок. Дитина, яка не готова до шкільного навчання не може зосередитись на
уроці, вона часто відволікається, губить слова пояснень нового матеріалу, не в
змозі працювати в загальному ритмі роботи класу.
Навіть
не всі діти 6-річного віку готові до навчання, хоча вони вміють добре читати та
рахувати. Тому говорячи про 6-літніх дітей також важливо у яких умовах вони
будуть навчатися. Потрібен економний режим в усіх формах: ігрова форма
навчання, не повинно бути інтенсивності при навчанні, режим занять,який не
забороняє надовго рухливу активність дитини, не повинно бути домашніх завдань,
для дітей яких залишають у групі подовженого дня повинна бути можливість для денного
сну. Одним словом сама обстановка та проведення занять для 6-літніх дітей
повинні бути більше схожими на розклад дитячого садочку, а не школи у звичному
розумінні.
Що
необхідно вміти дитині у віці 5-6 років? Дитина повинна мати вміння
соціального життя, почувати себе впевнено знаходячись поза стінами дому.
Особливо це відноситься до домашніх дітей.
Потрібно
вміти самостійно вдягатись та роздягатись, перевзуватись, зав’язувати взуття,
вміти користуватись туалетом. Обов’язково потрібно піклуватися про здоров’я –
навчання у школі потребує певних зусиль та навантаження усього організму. Тому
важлива і фізична підготовка. Розвивайте моторику - це допоможе дитині
навчитись навикам письма: грайте у пальчикові ігри, малюйте, ліпить, працюйте з
ножицями, робить аплікації. Читайте дитині книги - це один з найефективніших
способів розвитку мови, мислення, уяви, уваги та пам’яті. Але це повинно бути
не просто читання, а активне обговорення прочитаного, обмін думками. Вміння
дитини читати та рахувати також не буде зайвим. Зараз є багато літератури про
допомогу батькам які готують дитину до школи.
Як
напрацювати у дитині увагу та підготувати до шкільних занять по 35-40
хвилин? Багато у цьому плані залежить від характеру дитини, від її
темпераменту. Відомий психолог М.Безруких пише, що «лише до 9-10 років
відбувається різка зміна, і тоді діти зможуть працювати довго. А у 6-7 років
дитина легко піддається реакції на приваблюючі чинники та швидко
відволікається». Добре допомагають вихованню уваги настільні ігри, гра у конструктор,
заняття ліпкою, аплікацією, тобто ті ігри, які продовжуються певний час.
Доводити розпочате діло до кінця не залишаючи його на пів шляху - це теж
виховання не тільки вольових якостей, але й зосередженості.
Тиждень психології - це завжди свято, марафон, спілкування, яскраві події,
іноді незабутні враження та відкриття нового в собі. Одним із головних його
завдань є розвиток творчих здібностей, формування навичок самосвідомості та
самореалізації особистості. Також – це завжди багато позитиву та дружньої
підтримки!
Цей тиждень проходив з
19.04.2021 по 23.04.2021 під гаслом «Тиждень
райдужного настрою», який
провела практичний психолог Бессмертна Яна Олександрівна.
Кожен день тижня був тематичним
(День: радості, творчості, посмішки, дружби), а також вміщували акцію, проект, челлендж, поради,
рекомендації, розвивальні заняття, бесіди з дітьми:
-
Виставка
малюнків «Моя сім`я» (у квітах);
-
Проект
«Давайте жити дружно»;
-
Акція
«Веселка настрою»;
-
Челлендж
«Скринька побажань»;
-
Розвивальні
заняття з дітьми «Писанки-мальованки», створення пасхальних сувенірів (за
допомогою Петриківського розпису); «Подорож до країни Доброти»; «У світі
емоцій»;
-
Виставка
до Пасхи «Пасхальне дерево»;
- Поради та рекомендації для батьків, педагогів з готовності дітей до школи.
Тиждень
психології став справжнім святом для душі, де всі учасники отримали корисну
інформацію, позитивний настрій, протягом якого панували відвертість, взаємодопомога,
взаєморозуміння. Такі заходи допомагають згуртуванню колективу, вчать повазі й
дружбі.
Поради батькам.
Як підготувати дітей до навчання у школі.
Багато
хто вважає, що
якщо дитина відвідує дитячий
садок, то підготовку
до школи повністю забезпечують
співробітники дошкільного закладу.
Дійсно, спеціально організовані
заняття допомагають дітям підготуватися до
школи, але без
допомоги батьків така підготовка не буде якісною. Дитина потребує
постійного закріплення знань: відкриття, зроблені
вдома, вона повинна перевірити і
закріпити у дитячому
садку. І
навпаки, знаннями,
одержаними у дитячому
саду, їй потрібно
поділитися із близькими.
Коли
дошкільник стикається зі
спеціально організованим навчанням,
його установка залежить від
минулого емоційного досвіду.
Адекватне
ставлення до своїх «проб і помилок», активність у навчанні дитина виявляє у
тому випадку, якщо
дорослий з перших
днів зуміє стати
для неї помічником, наставником,
а не контролером
і цензором. Критика
і роздратування дорослого заважають
навчанню, діти починають
боятися ставити запитання. У
них може з'явитися
«комплекс невдахи». Створити
позитивну установку в навчанні можна, якщо враховуватимуться такі
правила:
1. Дошкільник
вчиться у грі,
де активну та
рівноправну участь беруть батьки.
2.
Навчання вимагає систематичності: 10—15
хвилин щодня матимуть більший
результат, ніж година-дві
у вихідні дні.
3.
Необхідно враховувати принцип
«від простого до
складного», тобто не можна
відразу навчити дитину
всього, що Ви
знаєте та вмієте,
кожний новий елемент додається
поступово, коли попередні
знання, вміння вже
засвоєно.
Якщо дитина
відповідає невпевнено, то
поверніться до простих
завдань, ігор, змінюючи їх
зміст, але залишаючи
мету. Наприклад, навчаєте
розпізнавати й називати кольори.
Коли один колір
засвоєний, додається новий,
а колишній закріплюється у грі.
4.
Не забувайте оцінювати
успіхи, а при невдачах -
схвалюйте дії дитини словами: «Якби ти зробив так (показ, пояснення), то
було б ще краще».
5.
Заняття та ігри
з дитиною слід
проводити у невимушеній
обстановці, наприклад, під час
приготування вечері на
кухні («Чого не
стало?» «Що змінилося?»), по
дорозі у дитячий садок, у машині, автобусі («Гра у міста» тощо).
6.
Діти емоційно чутливі,
тому якщо Ви
не бажаєте грати
в якусь гру
або погано почуваєтесь, краще
відкласти заняття. Із
поганим настроєм не
грайте з дитиною, оскільки
користі це не
принесе. Ігрове спілкування
повинне бути цікавим і для неї, і
для Вас. У цьому випадку створюється
позитивна атмосфера для засвоєння та розвитку.
Памятка для батьків.
Режим майбутнього школяра.
Школа
пред'являє першокласнику великі вимоги. Дитина включається в систематичну
навчальну працю, у неї з'являються нові обов'язки і турботи, їй доводиться
довго перебувати без руху. Організовуючи режим для дитини, батьки можуть
успішно підготувати її до навчання в школі. Для дітей
правильно організований режим - умова не тільки збереження і зміцнення
здоров'я, але і успішного навчання.
Режим - це
раціональне і чітке чергування сну, їжі, відпочинку, різних видів діяльності
протягом доби. Розглянемо докладніше складові частини режиму.
Сон має
величезне значення в підтримці працездатності першокласника. Для дітей
6-7 років достатня тривалість сну - 10-12 год. Недостатня тривалість сну
шкідливо впливає на нервову систему дитини: знижується діяльність кори
головного мозку у відповідь на роздратування.
Але для
повноцінного відпочинку центральної нервової системи і всього організму важливо
забезпечити не тільки необхідну тривалість, але і достатню глибину сну.
Для
цього потрібно наступне:
●
привчити дитину лягати і встати в один і той же час. Коли
дитина лягає спати в певний час, його нервова система і весь організм
заздалегідь готуються до сну;
●
час перед сном повинен проходити в заняттях, які заспокоюють
нервову систему. Це можуть бути спокійні ігри, читання;
●
перед сном необхідно провітрити кімнату. У момент засинання
дитини, а також під час сну потрібно створити спокійну обстановку (усунути
яскраве світло, вимкнути телевізор або радіоприймач, перестати голосно
розмовляти);
●
дитина повинна спати у просторому, чистому, не дуже м'якому
ліжку.
Харчування. Їжа дитині
потрібна не тільки для вироблення енергії та відновлення зруйнованих в процесі
життєдіяльності речовин і клітин, але і для побудови нових клітин і тканин. В
організмі дитини процеси росту відбуваються особливо інтенсивно. В їжі повинні
міститися в правильному співвідношенні всі речовини, які входять до складу
тканин людського організму: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі і вітаміни.
Білки, що
містяться в молоці, м'ясі, рибі, яйцях,- основне джерело матеріалу для побудови
тканин.
Жири
служать насамперед для покриття енергетичних витрат, з них утворюється жирова
тканина в організмі. Але надмірна кількість жиру в харчуванні веде до порушення
обміну речовин. В їжі дітей повинні міститися жири тваринного і рослинного
походження.
Вуглеводи,
наявні в цукрі, крупі, картоплі і борошняних продуктах, в основному
забезпечують організм енергією. Якщо надлишкове споживання вуглеводів, то
частина їх перетворюється в жири.
Мінеральні
речовини та вітаміни сприяють нормальному росту, розвитку і життєдіяльності
організму, обміну речовин.
Тест для батьків
«Сформованість вольових навичок для навчання у
школі».
Інструкція. Цей тест дає змогу
визначити, наскільки у дитини розвинені вольові навички — стійкі способи
саморегуляції діяльності (трудової, навчальної) та спілкування. Вони є основою
довільного запам'ятовування, уваги, розумових навичок.
1. Чи достатньо сформовані у дитини гігієнічні навички (чистить
зуби вранці, миє руки перед їжею)?
а) робить завжди сама,
без нагадування;
б) робить завжди, але
інколи треба нагадувати;
в) без спеціального
нагадування не робить.
2. Чи допомагає дитина вдома по господарству (миє посуд, прибирає
постіль, накриває на стіл)?
а) робить постійно;
б) робить часто;
в) робить дуже рідко.
3. Чи є в дитини стійкі навички самообслуговування (приготувати бутерброд,
одягнутися відповідно до погоди, зав'язати шарф)?
а) є достатньою мірою;
б) є деякі;
в) немає.
4. Чи вміє дитина утримувати увагу досить довго (15—20 хвилин) на
самоті (під час читання вголос, малювання, гри)?
а) дуже часто;
б) зрідка;
в) не вміє.
5. Чи здатна дитина керувати своїми бажаннями (неїсть перед їжею
цукерок, хоча вони їй доступні; не вередує, коли старші їй щось заборонили)?
а) вміє достатньо;
б) здатна лише зрідка;
в) не здатна.
6. Чи вміє дитина поводитися за столом (правильно сидить, охайно
їсть)?
а) як правило, вміє;
б) уміє, але робить це
не завжди;
в) не вміє.
7. Чи є в дитини більш-менш
стійкі інтереси: слухання музики,
малювання, заняття мовами, конструювання, ліплення з пластиліну?
а) є досить стійкі
інтереси;
6} інтереси є, але весь
час змінюються; в) наявних інтересів немає.
8. Чи вміє дитина поводитися у товаристві (не перебиває старших,
без нагадування вітається, прощається, дякує)?
а) вміє;
б) уміє, але інколи їй
доводиться нагадувати;
в) не вміє.
9. Чи дотримується дитина певного режиму дня (часу прогулянки,
прийому їжі)?
а) як правило, так;
б) узагалі дотримується,
але інколи й порушує;
в) ні, не дотримується.
10. Якщо дитина запитує, чи завжди вона вислуховує відповіді?
а) як правило, з
цікавістю вислуховує пояснення;
б) інколи відповідей на
запитання не слухає, відволікається;
в) інколи запитує просто
так, не потребуючи відповіді.
11. Чи прибирає дитина за собою іграшки після гри, альбом після
малювання, книжки і зошити після читання, письма?
а) завжди прибирає;
б) прибирає після
нагадування;
в) не прибирає.
Інтерпретація
результатів
• Перший варіант відповіді (а) в кожному
запитанні — 3 бали;
• другий (б) — 2 бали;
• третій (в) — 1 бал.
Потім підраховують суму
балів з усіх 11 запитань.
Рівень сформованості вольових
навичок визначається за такими критеріями:
• високий —33—27 балів;
• достатній — 26—22 бали;
• середній — 21—19 балів;
• низький — 18 балів і менше.
Подолання емоційного виснаження
З метою
подолань ознак профвигорання та вивільнення місця для натхнення, неймовірних
ідей та нових професійних планів 18.02.2021 практичним психологом Бессмертною
Яною Олександрівною у приміщенні
музичної зали ЗДО №28 «Малятко», дотримуючись усіх санітарно-гігієнічних вимог
щодо роботи державних установ в умовах карантину, відбувся семінар-практикум «Попередження емоційного виснаження та
способи його подолання (використання арт-терапевтичних методів)».
На семінарі педагоги
підвищили свої знання з питань збереження та зміцнення психічного здоров`я,
отримали дієві методи арт-терапії для емоційного відновлення, профілактики
стресових станів та професійного зростання!
У
практичній частині семінару педагоги випробували на собі інноваційну техніку «Монотипія», яка викликала позитивні емоції, створила
під час роботи гарний психологічний
клімат. Сам процес малювання занурив всіх у власний внутрішній світ, відволік
від буденних проблем та розкрив нові грані творчих здібностей.
Техніка «Ошибана» справді межує з
чаклунством. З тоненьких травинок, тополиного пуху, різнокольорових листочків,
пелюсток квітів, без будь-яких фарб і пензля на папері оживають чудові пейзажі,
композиції, натюрморти, портрети… За допомогою ошибани
можна створити неповторні листівки ручної роботи, картини, панно, тощо.
17.02.2021 практичним психологом Яною Бессмертною з дітьми старшого
дошкільного віку «Метелики» проведено арт-терапевтичне заняття за темою «Створи
свою картину настрою» за допомогою техніки «ошибана», під релаксаційний
музичний супровід.
Це заняття гармонізувало внутрішній світ дітей за допомогою залучення їх до
мистецтва. Сприяло підвищенню самооцінки, розслабленню і зняттю напруги і,
звичайно ж, допомогло в розвитку творчості, уяви, фантазії малят. Діти відчули
свій успіх, завдяки створеній виставці в ЗДО, роботами яких милувались діти та
педагоги.
ПРОФІЛАКТИКА БУЛІНГУ ТА ПРОЯВІВ ДИТЯЧОЇ АГРЕСІЇ
Насильство в сім’ї
Найчастіше тільки фізичне насильство ми вважаємо насильством.
Але насильством над дітьми є:
· нехтування дитиною і своїх батьківських обов’язків;
· відсутність в сім’ї доброзичливої атмосфери;
· втягування дитини в з’ясування стосунків між батьками та використання її з метою шантажу;
· недостатнє задоволення дитини в їжі, одязі, освіті, медичній допомозі, за умови, що батьки матеріально спроможні зробити це;
· вживання алкоголю до виникнення стану втрати самоконтролю;
· нездатність забезпечити дитині необхідну підтримку, увагу, прихильність.
Як діти реагують на насильство в сім’ї:
· Діти зазнають почуття провини, сорому і страху, так, ніби вони відповідальні за насильство, яке їм доводиться спостерігати.
· Діти відчувають сум, а також гнів, тому що вони не спроможні змінити те, що відбувається в сім’ї.
Як ці переживання відбиваються на поведінці дітей? Вони можуть:
· Реагувати надто агресивно;
· Не визнавати авторитетів;
· Бути пасивними чи пригніченими;
· Мати вигляд заляканих;
· Скаржитися на головний біль, постійне відчуття втоми, сонливість тощо.
Пам’ятайте!
В сім’ї дитина пізнає, як взаємодіяти з іншими людьми, як ставитися до себе і до оточення, як впоратися з труднощами і, за великим рахунком, що таке життя.
Діти, що були свідками насильства в сім’ї, засвоюють:
1. Насильство – це засіб розв’язання конфліктів або отримання бажаного. Цю навичку вони переносять спочатку в дитячий садок і школу, потім у дружні і близькі стосунки, а потім у свою сім’ю та на своїх дітей.
2. Негативні форми поведінки в суспільстві – найвпливовіші. Діти переконуються, що тиск та агресія призводять до бажаного результату, і не шукають інших способів взаємодії з іншими людьми.
3. Довіряти людям, особливо дорослим – небезпечно. У своїх сім’ях діти не мають прикладу позитивних стосунків. Тому їм складно встановити близькі стосунки з іншими людьми.
· Свої почуття й потреби не можна виявляти відкрито. Дитина не може виявити свої справжні стосунки в сім’ї, тому що до неї просто нікому немає діла, або за цим настане покарання. В результаті дитина або приховує свої почуття в сім’ї, знаходячи їм вихід на вулиці, або керується принципом – мовчи, терпи і принижуйся.
У сім’ях, де в стосунках з дітьми переважають контролювання, нехтування дитячими проблемами, тиск приниження один до одного, дитина може вирости агресивною або забитою, такою, яка не вміє постояти за себе. Тому ми повинні частіше думати про те, кого ми хочемо виховати. Ми весь час маємо пам’ятати, що дитина – це наше дзеркало.
Пам’ятайте! По-справжньому допомогти дитині ви зможете тоді, коли допоможете собі.
Припинити домашнє насильство можна, навчившись поважати іншу думку, інші індивідуальні особливості, інший стиль поведінки.
«Ні насиллю і агресії!»
Практично кожну дитину карали в дитинстві батьки, педагоги чи родичі. В свідомості дорослих людей склався досить стійкий стереотип: без застосування покарання виховати дитину неможливо. Однак, практика показує, що не всяке покарання допомагає досягненню благородної мети – виховання. Більш того, форми покарання, які обирають батьки в процесі виховання дитини, можуть заподіяти тяжку шкоду особистості дитини.
Покаранням вважається певний вплив, спрямований на усвідомлення людиною свого вчинку. Специфіка покарання розпізнається по двом ознакам:
1. Покарання повинно бути справедливим, відповідним вчинку.
2. Покарання не повинно принижувати людську гідність, а той, хто карає, будь-то батьки, педагог, чи хтось інший, не повинен прагнути до влади над жертвою.
ПОРУШЕННЯ ОДНІЄЇ З ЦИХ ОЗНАК ПЕРЕТВОРЮЄ ПОКАРАННЯ В НАСИЛЛЯ.
Насилля зі сторони близької людини, в якій дитина завжди намагається знайти опору і підтримку приносить велику психологічну і фізіологічну шкоду. В цьому випадку порушується основний принцип сім'ї – безпечне існування всіх її членів.
Діти з сімей, в яких практикується насильство, відчувають постійний психологічний дискомфорт, для них це справжня трагедія. Існує ряд спільних ознак, що характеризують переживання та поведінку більшості таких дітей.
Людина, що зазнала насилля, сама стає джерелом насилля по відношенню до своїх і чужих дітей.
Уникнути негативних наслідків покарань можна при дотриманні таких умов:
1. Не застосовувати фізичні покарання.
2. Батьки повинні дати відчути дитині, що люблять її, не дивлячись на покарання, що її позбавляють любові, уваги й турботи лише на якийсь час, що батьки не менше дитини засмучені такою ситуацією.
3. Покарання повинно відноситись не до всієї особистості дитини, а до конкретного випадку за який її покарано. І це обов’язково потрібно пояснювати дитині.
4. Якщо дорослий не стримався і образив дитину, необхідно вибачитись за свою нестриманість. Так дитина зрозуміє, що люди можуть помилятись і просити за це пробачення. Пізніше, коли вона виросте, це допоможе їй будувати здорові відносини з людьми і, в тому числі, зі своїми вже похилими батьками.
Як формується дитяча агресія в сім’ї?
Не рекомендується обмежувати агресивні ігри дитини, щоб вся негативна енергія не залишалася всередині, її потрібно вивільняти, перенаправляти в позитивне русло - спорт, творчість, або активні ігри.
Причини та мотиви дитячої агресії
Агресія як прояв захисної реакції психіки. Це виникає, коли дитину обзивають, насміхаються над нею, звинувачують, фізично б'ють та ін.
Велику роль в закріпленні агресивної поведінки відіграє сім'я, стиль виховання, приклад дорослих в спілкуванні один з одним та з дитиною. Дослідження показали, діти, оточені любов'ю, увагою, з якими м'яко і багато спілкуються батьки, менше схильні до прояву агресії.
Байдужіть батьків. В цьому випадку за допомогою агресивної поведінки дитина привертає увагу батьків.
Розлучення батьків, як негативна сімейна ситуація, також може спровокувати агресію у дитини.
Також причиною агресивної поведінки іноді являється соматичне захворювання та порушення роботи головного мозку.
Що не можна робити?
- Застосовувати фізичне покарання - при цьому виникає зворотня реакція, дитина може закріпити таку соціальну форму поведінки як норму та застосовувати її на інших.
- Демонструвати агресивні моделі поведінки при дитині – діти сприймають це як норму та використовують, повторюючи за батьками.
- Показувати мультики в яких присутні моделі агресивної поведінки.
- Звинувачувати, стидити, лаяти саму дитину – засуджуйте її поведінку, а не її саму.
- Навантажувати дітей великою кількістю навчального матеріалу. Не записуйте малюка на всі секції та гуртки. Перегляд телевізора або гра на планшеті мають тривати не більше 20 хвилин в день.
- Ставити завищені вимоги перед дитиною.
Що необхідно?
1. Демонструвати неагресивні моделі поведінки всім членам сім'ї, контролювати власні негативні емоційні реакції, тим самим показуючи приклад малюкові.
2. Спрогнозувати появ агресивної реакції і не допустити її початку шляхом перемикання уваги або зміни виду діяльності.
3. Акцент на поведінці, а не на особистості дитини.
4. Періодично давати вихід накопиченій негативній психічній енергії - малювання настрою, вільне малювання, ліплення у вільній формі, рухлива гра тощо.
Пам’ятайте, любов, увага і ласка, особистий приклад дорослого, контроль особистих емоцій – все це допоможе подолати агресивні прояви та внесе гармонію у взаємовідношення дитини з світом.
09.02.2021 року практичним психологом Яною Бессмертною
з дітьми старшого дошкільного віку
«Дзвіночки» проведено арт-терапевтичне
заняття за темою: «Подорож до підводного царства».
На занятті діти
розкрили свої творчі та комунікативні здібності за допомогою казкотерапії та малювання на прозорому
мольберті. Діти дали вихід своїм почуттям, наповнили свій внутрішній світ
позитивними емоціями, знизили емоційну напругу.
Попередження
емоційного вигорання
(техніка Coffe-art).
Педагоги
звикли віддавати свій час, свої емоції, свої ресурси. Але той, хто віддає, має
вміти поповнювати, відновлювати власні резерви задля гармонійного та
збалансованого життя та здоров`я. Проте сучасний темп життя, завантаженість не
завжди дають нам змогу якісно відновитись після важкого трудового дня. Постійні
стреси, перевантаження, втома сприяють емоційному вигоранню педагогів.
Саме тому,
спеціально для допомоги педагогам 27.01.2021 в межах атестаційного
періоду практичним
психологом Бессмертною Яною Олександрівною проведено
презентаційний семінар-практикум «Попередження емоційного вигорання:
саморегуляція емоційних станів (використання арт-терапевтичних методів)».
На семінарі
педагоги підвищили свої знання із питань збереження та зміцнення психічного
здоров`я, отримали дієві методи арт-терапії для власного відновлення,
профілактики стресових станів та професійного зростання! Кожен педагог зможе
легко інтегрувати ці методи у своє щоденне життя і наповнити творчими
ресурсами.
У
практичній частині семінару педагоги випробували на собі інноваційну техніку Coffe-art (створення
малюнку за допомогою розчину натуральної кави). Неймовірний аромат кави викликав у учасників семінару позитивні емоції, а
малюючи одночасно і відпочивали. Сам процес малювання занурив всіх у власний
внутрішній світ, відволік від буденних проблем та розкрив нові грані творчих
здібностей.
Розвивальне заняття
з використанням
мандал-розфарбовок.
Робота з мандалами надає не тільки корекційний вплив на
особистість дитини, а й сприяє розвитку мовлення, дрібної моторики, пам`яті . Даний
вид діяльності позитивно впливає на
дошкільників з гіперактивністю, знижує рівень тривожності, піднімає рівень
уваги, сприяє розвитку творчих здібностей.
26.01.2021 практичний психолог Бессмертна Я.О. провела з
дітьми старшого дошкільного віку «Дзвіночки» розвивальне заняття «Прояви свої
почуття». Дошкільнята розмальовували під музичний супровід свою «мандалу Успіху»,
поділились почуттями, закріпили знання про основні емоції. Після закінчення творчої
роботи діти дали назву своїм "Чарівним колам".
Заняття дало змогу малятам зняти напругу, розслабитися в процесі
роботи та покращити свій емоційний стан.
«На гостину до Смайлика»
Малювання на
прозорому мольберті не лише оригінальний засіб розвитку творчих здібностей
дітей, а й ефективний вид арт-терапії, який допомагає дитині розуміти себе, вислювлювати
свої думки і почуття, мрії та надії, позбутися своїх страхів і самовдосконалюватися.
25.01.2021 в межах атестаційного періоду
практичним психологом Бессмертною Я.О. проведено презентаційне
корекційно-розвиткове заняття з подолання сором`язливості дітей старшого
дошкільного віку з використанням ізо-терапії на прозорому мольберті «На гостину
до Смайлика».
Малята потрапили в
гості до незвичайного персонажа «Смайлика»,
з яким разом розрізняли власні емоції за допомогою ігор та вправ. Працювали в
парі, малювали «Зимовий
ліс» листям пекінської капусти, ватними паличками,
зім`ятим папером, штампами, пензликом.
В кінці заняття дошкільнята
отримали задоволення від виконаного спільного малюнку, чим і підвищили
впевненість у власних силах та покращили свій емоційний настрій.
Фрагмент заняття (відео) натисніть
Розвивальне заняття для дітей
з ізо-терапії, техніки «точкового розпису».
Дітям старшого дошкільного віку «Дзвіночки» подобається все незвичайне. 21.01.2021 практичний психолог Бессмертна Я.О.
познайомила дітей з цікавою технікою
ізо-терапії «точковий розпис». Ця техніка захоплює своє чарівністю. Діти
створили казкові вази, бо в них поєдналися фантазія і уява.
«Мій улюблений світ – без насильства!»
Діти – це маленькі люди, вони мають ті ж
права, що і дорослі: право на рівний захист перед законом; право не піддаватися
жорстокому ставленню; право на життя та фізичну недоторканність; право на
найвищі стандарти фізичного та психічного здоров’я та інші. Тому саме право на
захист від насильства над особою, особливо в сім’ї, є одним із найголовніших
прав громадян та дітей зокрема.
З 11.01.2021
по 19.01.2021 діти старшого дошкільного віку груп «Метелики» та «Дзвіночки» взяли участь у проекті «Мій
улюблений світ – без насильства!» під керівництвом практичного психолога
Бессмертної Я.О.
Результатом
якого стала онлайн-виставка гарних малюнків. Кожна дитина має свої права. І
одне з головних прав дитини – ПРАВО НА ЛЮБОВ. Дитячі малюнки дають можливість
розкрити дитячі мрії про щасливе захищене майбутнє.
Пам’ятка для батьків
1.Діти
– основа сім’ї. У процесі виховання враховуйте індивідуальні особливості
розвитку дитини.
2.Не
ображайте, не бийте, не принижуйте дитину. Криком ви нічого не зміните.
3.Знайдіть
час для бесіди з дитиною. Під час спілкування не реагуйте бурхливо, не
засуджуйте, а будьте тактовними, толерантними у вираженні своїх суджень, думок.
Намагайтеся контролювати режим дня дитини.
4.Пам’ятайте,
що дитина – це ваше відображення (грубість породжує грубість, крик – крик, а
взаєморозуміння і доброзичливість – добро і злагоду в сім’ї ). Запитайте себе:
«Чи хочу я, щоб моя дитина була схожа на мене?»
5.Дитина
– це цілий світ, сприймайте її як цілісну особистість, дорослу людину, яка має
свої права (на навчання, відпочинок тощо ) і певні обов’язки 6.Якщо ви помітили, що у дитини «важкий»
період, тоді підтримайте її.
7.Не
віддаляйте дитину від себе – знайдіть час поговорити, зрозуміти, згадати себе в
її віці, допоможіть, якщо потрібно, лагідним добрим словом.
8.Не
шкодуйте ніжних слів, будуючи стосунки з власною дитиною.
9.Ви
дали дитині життя, тож допоможіть зорієнтуватися у бурхливому морі життєвих
подій.
Подорож до країни емоцій
15.01.2021 під
керівництвом практичного психолога Бессмертної Я.О. пройшло розвивальне заняття
«Подорож до країни емоцій», у якому прийняли активну участь діти 5 р. ж. ІІ
«Веселка».
Діти дізналися, що таке емоції, їх вплив на настрій
людини та як він впливає на здоров`я і спілкування з однолітками. За допомогою
гри «Кубик настрою» діти ділилися думками, коли у них буває різний настрій
(радісний, сумний, злий, спокійний). Вчилися контролювати свої емоції за допомогою вправи «Тримай себе в
руках». Дітям було цікаво виконати вправу «Зафарбуй емоції», де діти міркували
над тим, якого кольору сум, радість, злість, спокій.
Подорож була захоплюючою, цікавою та пізнавальною. Вона
створила комфортний психологічний клімат в групі, бадьорий та радісний настрій.
Психологічна акція "Ялинка бажань".
11.01.2021 діти старшого дошкільного віку «Метелики» під
керівництвом практичного психолога
Бессмертної Я.О., прийняли участь у психологічній акції «Ялинка бажань». Діти
підготували малюнки до Старого нового року із своїми проханнями та побажаннями.
Сподіваємося усі бажання дітей здійсняться.
«Новорічна гірлянда»
арт-терапевтична технологія "пуантелізму".
Малювання –
це величезний досвід кольоросприйняття, тонкі тактильні відчуття і справжнє
задоволення, яке ні з чим не порівняти!
Давати
дитині пензлик до трьох років марно, адже м’язи рук поки що розвинені
недостатньо добре, щоб дитина могла свідомо регулювати довжину ліній і малювати
фігури певної форми.
Що ж
робити? Вихід є – дайте дитині пальчикові фарби і ви дасте їй можливість самовиразитися.
Нехай малюк не буде малювати конкретні предмети… Він буде переносити на папір
свої відчуття, наприклад, замість мами він намалює свою любов до неї, замість
моря зобразить відчуття легкості й невагомості.
Малювання
пальчиками тренує дрібну моторику рук, що не тільки готує кисть руки до
малювання пензликами, олівцями та письма, а й благотворно позначається на
розвитку відділу мозку, що відповідає за мислення і мову.
Діти
групи раннього віку "Зайченятко" 29.12.2020 разом із
практичним психологом Бессмертною Я.О. відкривали
можливості малювання пальчиками. Із захопленням та неабиякою радістю малюки намалювали
«Новорічну гірлянду» та отримали позитивні емоції.
Поняття
“арт-терапевтичне заняття” базується на переконанні, що внутрішини
відбивається в зорових образах кожен раз, коли він спонтанно, собливо замислюючись про свої твори, малює картину. Саме невербальні засоби
часто є єдино можливими для вираження і прояснення сильних переживань страхів,
спогадів.
Малювання на
склі є ефективним засобом вирішення багатьох психологічних проблем за допомогою
творчого самовираження, сприяє: розвитку пізнавальної, сенсомоторної сфери,
довільної уваги, емоційної і образної пам'яті, допомагає долати недоліки розвитку
особистісних якостей.
17.12.2020
практичним психологом Бессмертною Я.О. було проведено арт-терапевтичне заняття за
темою: «Зимовий ліс». Діти з цікавістю оволодівали нетрадиційними техніками малювання на
прозорому мольберті (малювання капустою, зім`ятим папером, пензликом, ватяними
паличками, штампами). Після закінчення заняття зменшилось психоемоційне напруження, скутість, загальний
емоційний стан дітей покращився.
Заняття стимулювало розвиток дитячої
творчості.
"Чарівний Диво-птах"(спільна робота)
Ізотерапія – один з ефективних інструментів в психологічній роботі, використання якого дає дитині природну можливість для розвитку уяви, гнучкості та пластичності мислення. Сьогодні у багатьох дітей дошкільного віку відзначаються підвищене занепокоєння, невпевненість, емоційна нестійкість. Цей напрямок діяльності сприяє не тільки розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку, оскільки вносять індивідуальність, оригінальність, креативність, а й підвищує самооцінку, уяву, дрібну моторику, зменшує психоемоційне напруження.
08.12.2020 в межах атестаційного періоду практичним
психологом Бессмертною Я.О. проведено презентаційне корекційно-розвиткове
заняття з подолання сором`язливості та розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку засобами
ізотерапії Петриківського розпису
«Чарівний Диво-птах». Діти отримали задоволення від виконаної творчої колективної
роботи, чим і підвищили впевненість у власних силах та свій емоційний настрій.
Наш міні-музей Петриківського
розпису збагатився чарівною картиною.
Методичне об’єднання
практичних
психологів закладів дошкільної освіти
26 листопада 2020р. практичний психолог Бессмертна Я.О. долучилася до перегляду в ZOOM МО з теми: «Особливості психоемоційного розвитку дітей дошкільного віку».
АРТ-ТЕРАПІЯ спільної роботи "Підводне царство"
Дитяча арт-терапія - це простий і
ефективний спосіб психологічної допомоги, що базується на творчості та грі.
Арт-терапія для дошкільника – це не
мистецтво, а мова. За допомогою малювання, ліплення дитина висловлює те, що не може сказати, знімає психічне напруження. У
занятті мистецтвом дуже важливо, щоб дитина відчувала свій успіх в цій справі.
Якщо вона бачить, що має успіх у виявленні і відображенні своїх емоцій,
створенні унікальних виробів, малюнків, до неї приходить успіх у спілкуванні, а
взаємодія зі світом стає більш конструктивним. Успіх у творчості в психіці
дитини несвідомо переноситься і на звичайне життя.
Основна мета арт-терапії полягає в
гармонізації розвитку особистості через розвиток здатності самовираження і
самопізнання.
Методи
арт-терапії з дошкільниками сприяють:
1.Розвитоку творчих і комунікативних
здібностей
2. Розвитоку
мовлення та фантазії
3. Розвитоку
дрібної моторики
4. Розвитоку впевненості в собі,
підвищення самооцінки.
5. Згуртування дитячого
колективу.
6. Зняття напруги,
гармонізація емоційного стану.
7. Зниження рівня тривожності, агресивності, імпульсивності
До Всесвітнього дня дитини 17.11.2020 року практичним психологом Яною Бессмертною з дітьми старшого дошкільного віку «Дзвіночки» проведено арт-терапевтичне заняття за темою: «Подорож до підводного царства».
На
занятті діти розкрили свої творчі та комунікативні здібності за допомогою казкотерапії та нетрадиційного малювання (технікою
«піктографії», «пуантилізму» та малювання долоньками), наповнили свій внутрішній світ позитивними
емоціями, знизили емоційну напругу.
Чудовою
спільною картиною діти прикрасили групу,
яка буде нагадувати про спільну творчість
та дружбу, впевненість у власних силах.
«Чарівний пісок»
12.11.2020 року практичним
психологом Яною Бессмертною
з дітьми внутрішньо-переміщених осіб проведено арт-терапевтичне заняття з використанням
кінетичного піску за
темою «Подорож в пісочну країну».
Граючи з кінетичним піском, діти проробили негативні
емоції, відчуття. Адже пісочна терапія дозволяє висловити найглибші емоційні
переживання, звільняє від страхів і пережитого негативу, покращує пам`ять і
концентрацію уваги, розвиває уяву.
Результатом психологічного заняття була затишна і творча
атмосфера, в якій діти покращили свій емоційний стан.
З 26.10.2020 по 05.11.2020 практичним психологом Бессмертною Я.О. у групах раннього віку "Капітошка" та "Зайченятко" пройшли арт-терапевтичне заняття з використанням кінетичного піску. Ці заняття були направлені на полегшення адаптації дітей до нового колективу, зменшення психоемоційного напруження, налагодження контакту з дітьми, сприянню емоційної відкритості та збагаченню внутрішнього світу позитивними емоціями.
Арт-терапія з використанням інноваційної технології "Малювання на прозорому мольберті"
Малювати на склі можно починаючи з 2-х (?) років.
Матеріали та
обладнання: склянний мольберт, спеціальні воскові маркери для малювання на
склі, пальчикові фарби, гуашеві фарби, ватні палички, штампи, печатки, спонжі
тощо
Малювати рекомендується як правою, так і лівою рукою - для розвитку і
стимуляції півкуль головного мозку.
Варіанти малювання: пальчиками, долоньками, крапочками, листочками,
штампами, печатками, можна поєднувати аплікацію та малюнок тощо.
В кінці «Чарівні питання» для кожної вікової категорії індивідуальні.
ОБЛАСНИЙ ОНЛАЙН-СЕМІНАР
ДЛЯ ПЕДАГОГІВ МІСТА БЕРДЯНСЬКА
02 вересня 2020 відбувся обласний онлайн-семінар з теми:
«Вересневі зустрічі: науково-методичні засади
діяльності дошкільної ланки освіти в 2020-2021 н. р.».
ПАМ'ЯТКА
для батьків щодо адаптації дитини до умов
закладу дошкільної освіти
Щоб полегшити звикання дитини до умов закладу дошкільної освіти, батьки мають підготувати її і фізично, і морально, і соціально. Запорукою успішної адаптації дитини до умов закладу є єдність зусиль і вимог до дитини з боку родини та працівників закладу.
Познайомте дитину з майбутнім вихователем, проведіть екскурсію до групи та ігрового майданчику, налаштовуючи дитину на те, що перебування в дитячому колективі та в дошкільному навчальному закладі — це приємна, радісна й очікувана подія.
Організуйте життя дитини в родині відповідно до режиму дня, якого дотримуються в дошкільному навчальному закладі. Сон, вживання їжі, прогулянки й інші режимні моменти проводьте в один і той самий час.
Подавайте дитині на сніданок молочну страву. На обід готуйте і першу, і другу, і третю страви. Навчіть дитину їсти без сторонньої допомоги.
Навчайте дитину вдома необхідним правилам самообслуговування, взаємодії з оточенням та сформуйте основні санітарно-гігієнічні навички — дотримання чистоти тіла, культури їжі, підтримання порядку в навколишньому середовищі.
Залишайте дитину під наглядом інших людей, наприклад, родичів, друзів — спочатку на годину, а потім довше, щоб дитина зрозуміла, що батьки не будуть постійно поряд.
Поінформуйте медичних працівників і вихователів дошкільного навчального закладу про захоплення дитини, звичний руховий режим, особливості харчування, можливі алергійні реакції тощо.
У перші дні перебування в дошкільному навчальному закладі залишайте дитину на дві-три години, поступово збільшуючи час перебування на одну-дві години.
Дозволяйте дитині брати з собою до дошкільного навчального закладу улюблену іграшку, проте не давайте харчових продуктів і напоїв із собою.
Пам'ятайте, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад лише здоровою. Щоранку оглядайте зів, шкіру та волосся дитини, розпитуйте про самопочуття.
Одягайте дитину відповідно до погодних умов у одяг з натуральних тканин та зручне взуття. Обов'язковим є головний убір.
Не залишайте дитину в дошкільному навчальному закладі примусово, навіть якщо час звикання виявився довшим за очікуваний. У кожної дитини адаптація до умов дошкільного навчального закладу проходить індивідуально.
Поради батькам майбутніх першокласників (натисніть)
https://drive.google.com/open?id=1adk0u8z-YG4MiZ7YKnARdxsdUcKO5ysW (натисніть)
Топ 5 ігор на розвиток пізнавальної сфери дошкільника (натисніть)
ПРОГРАМА
ПІДГОТОВКИ ДО ШКОЛИ | |||
|
Бережіть психічне здоров`я (натисніть)
Виховання вдома (натисніть)
Чого вчиться дитина в сім`ї (натисніть)
Активні та гіперактивні діти (натисніть)
Ознаки нестачі батьківської уваги у дітей (натисніть)
Як правильно розмовляти з дитиною (натисніть)
Поради батькам: як правильно говорити "ні" (натисніть)
Арт-терапія на всі випадки життя (натисніть)
Психологія дитячого малюнку:яким кольором малює ваша дитина (натисніть)
Сім’я — це команда. Важливо розуміти, які спільні цілі є у вашої сім’ї і що ви можете зробити разом, аби їх досягнути.
Єдиний спосіб зберегти/обстояти особистий простір — вести розмову й домовлятися. Інакше ніяк.
Чого не варто робити батькам під час пандемії:
Перш ніж говорити з дитиною про небезпечне захворювання, переконайтеся, що контролюєте власну тривогу та страх. Адже діти часто віддзеркалюють емоції батьків. Маленькі діти беруть приклад зі своїх батьків, стосовно того як реагувати на незрозумілій їм ситуації. Діти одразу зрозуміють спокійні ви чи стурбовані, й будуть поводитися аналогічно. Якщо дитина відчує стурбованість батьків, то гіперболізує небезпеку в своїй уяві.
Розвивальне заняття з техніки жгутикової аплікації
"Казкове дерево"
Вам знадобляться всього лише ватні диски, клей і будь-який фон чи додаткові матеріали на ваш розсуд.
Самоосвіта, підвищення
професійного рівня
2020-2021 н. р.