Поради батькам.
Як підготувати дітей до навчання у школі.
Багато
хто вважає, що
якщо дитина відвідує дитячий
садок, то підготовку
до школи повністю забезпечують
співробітники дошкільного закладу.
Дійсно, спеціально організовані
заняття допомагають дітям підготуватися до
школи, але без
допомоги батьків така підготовка не буде якісною. Дитина потребує
постійного закріплення знань: відкриття, зроблені
вдома, вона повинна перевірити і
закріпити у дитячому
садку. І
навпаки, знаннями,
одержаними у дитячому
саду, їй потрібно
поділитися із близькими.
Коли
дошкільник стикається зі
спеціально організованим навчанням,
його установка залежить від
минулого емоційного досвіду.
Адекватне
ставлення до своїх «проб і помилок», активність у навчанні дитина виявляє у
тому випадку, якщо
дорослий з перших
днів зуміє стати
для неї помічником, наставником,
а не контролером
і цензором. Критика
і роздратування дорослого заважають
навчанню, діти починають
боятися ставити запитання. У
них може з'явитися
«комплекс невдахи». Створити
позитивну установку в навчанні можна, якщо враховуватимуться такі
правила:
1. Дошкільник
вчиться у грі,
де активну та
рівноправну участь беруть батьки.
2.
Навчання вимагає систематичності: 10—15
хвилин щодня матимуть більший
результат, ніж година-дві
у вихідні дні.
3.
Необхідно враховувати принцип
«від простого до
складного», тобто не можна
відразу навчити дитину
всього, що Ви
знаєте та вмієте,
кожний новий елемент додається
поступово, коли попередні
знання, вміння вже
засвоєно.
Якщо дитина
відповідає невпевнено, то
поверніться до простих
завдань, ігор, змінюючи їх
зміст, але залишаючи
мету. Наприклад, навчаєте
розпізнавати й називати кольори.
Коли один колір
засвоєний, додається новий,
а колишній закріплюється у грі.
4.
Не забувайте оцінювати
успіхи, а при невдачах -
схвалюйте дії дитини словами: «Якби ти зробив так (показ, пояснення), то
було б ще краще».
5.
Заняття та ігри
з дитиною слід
проводити у невимушеній
обстановці, наприклад, під час
приготування вечері на
кухні («Чого не
стало?» «Що змінилося?»), по
дорозі у дитячий садок, у машині, автобусі («Гра у міста» тощо).
6.
Діти емоційно чутливі,
тому якщо Ви
не бажаєте грати
в якусь гру
або погано почуваєтесь, краще
відкласти заняття. Із
поганим настроєм не
грайте з дитиною, оскільки
користі це не
принесе. Ігрове спілкування
повинне бути цікавим і для неї, і
для Вас. У цьому випадку створюється
позитивна атмосфера для засвоєння та розвитку.
Памятка для батьків.
Режим майбутнього школяра.
Школа
пред'являє першокласнику великі вимоги. Дитина включається в систематичну
навчальну працю, у неї з'являються нові обов'язки і турботи, їй доводиться
довго перебувати без руху. Організовуючи режим для дитини, батьки можуть
успішно підготувати її до навчання в школі. Для дітей
правильно організований режим - умова не тільки збереження і зміцнення
здоров'я, але і успішного навчання.
Режим - це
раціональне і чітке чергування сну, їжі, відпочинку, різних видів діяльності
протягом доби. Розглянемо докладніше складові частини режиму.
Сон має
величезне значення в підтримці працездатності першокласника. Для дітей
6-7 років достатня тривалість сну - 10-12 год. Недостатня тривалість сну
шкідливо впливає на нервову систему дитини: знижується діяльність кори
головного мозку у відповідь на роздратування.
Але для
повноцінного відпочинку центральної нервової системи і всього організму важливо
забезпечити не тільки необхідну тривалість, але і достатню глибину сну.
Для
цього потрібно наступне:
●
привчити дитину лягати і встати в один і той же час. Коли
дитина лягає спати в певний час, його нервова система і весь організм
заздалегідь готуються до сну;
●
час перед сном повинен проходити в заняттях, які заспокоюють
нервову систему. Це можуть бути спокійні ігри, читання;
●
перед сном необхідно провітрити кімнату. У момент засинання
дитини, а також під час сну потрібно створити спокійну обстановку (усунути
яскраве світло, вимкнути телевізор або радіоприймач, перестати голосно
розмовляти);
●
дитина повинна спати у просторому, чистому, не дуже м'якому
ліжку.
Харчування. Їжа дитині
потрібна не тільки для вироблення енергії та відновлення зруйнованих в процесі
життєдіяльності речовин і клітин, але і для побудови нових клітин і тканин. В
організмі дитини процеси росту відбуваються особливо інтенсивно. В їжі повинні
міститися в правильному співвідношенні всі речовини, які входять до складу
тканин людського організму: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі і вітаміни.
Білки, що
містяться в молоці, м'ясі, рибі, яйцях,- основне джерело матеріалу для побудови
тканин.
Жири
служать насамперед для покриття енергетичних витрат, з них утворюється жирова
тканина в організмі. Але надмірна кількість жиру в харчуванні веде до порушення
обміну речовин. В їжі дітей повинні міститися жири тваринного і рослинного
походження.
Вуглеводи,
наявні в цукрі, крупі, картоплі і борошняних продуктах, в основному
забезпечують організм енергією. Якщо надлишкове споживання вуглеводів, то
частина їх перетворюється в жири.
Мінеральні
речовини та вітаміни сприяють нормальному росту, розвитку і життєдіяльності
організму, обміну речовин.
Тест для батьків
«Сформованість вольових навичок для навчання у
школі».
Інструкція. Цей тест дає змогу
визначити, наскільки у дитини розвинені вольові навички — стійкі способи
саморегуляції діяльності (трудової, навчальної) та спілкування. Вони є основою
довільного запам'ятовування, уваги, розумових навичок.
1. Чи достатньо сформовані у дитини гігієнічні навички (чистить
зуби вранці, миє руки перед їжею)?
а) робить завжди сама,
без нагадування;
б) робить завжди, але
інколи треба нагадувати;
в) без спеціального
нагадування не робить.
2. Чи допомагає дитина вдома по господарству (миє посуд, прибирає
постіль, накриває на стіл)?
а) робить постійно;
б) робить часто;
в) робить дуже рідко.
3. Чи є в дитини стійкі навички самообслуговування (приготувати бутерброд,
одягнутися відповідно до погоди, зав'язати шарф)?
а) є достатньою мірою;
б) є деякі;
в) немає.
4. Чи вміє дитина утримувати увагу досить довго (15—20 хвилин) на
самоті (під час читання вголос, малювання, гри)?
а) дуже часто;
б) зрідка;
в) не вміє.
5. Чи здатна дитина керувати своїми бажаннями (неїсть перед їжею
цукерок, хоча вони їй доступні; не вередує, коли старші їй щось заборонили)?
а) вміє достатньо;
б) здатна лише зрідка;
в) не здатна.
6. Чи вміє дитина поводитися за столом (правильно сидить, охайно
їсть)?
а) як правило, вміє;
б) уміє, але робить це
не завжди;
в) не вміє.
7. Чи є в дитини більш-менш
стійкі інтереси: слухання музики,
малювання, заняття мовами, конструювання, ліплення з пластиліну?
а) є досить стійкі
інтереси;
6} інтереси є, але весь
час змінюються; в) наявних інтересів немає.
8. Чи вміє дитина поводитися у товаристві (не перебиває старших,
без нагадування вітається, прощається, дякує)?
а) вміє;
б) уміє, але інколи їй
доводиться нагадувати;
в) не вміє.
9. Чи дотримується дитина певного режиму дня (часу прогулянки,
прийому їжі)?
а) як правило, так;
б) узагалі дотримується,
але інколи й порушує;
в) ні, не дотримується.
10. Якщо дитина запитує, чи завжди вона вислуховує відповіді?
а) як правило, з
цікавістю вислуховує пояснення;
б) інколи відповідей на
запитання не слухає, відволікається;
в) інколи запитує просто
так, не потребуючи відповіді.
11. Чи прибирає дитина за собою іграшки після гри, альбом після
малювання, книжки і зошити після читання, письма?
а) завжди прибирає;
б) прибирає після
нагадування;
в) не прибирає.
Інтерпретація
результатів
• Перший варіант відповіді (а) в кожному
запитанні — 3 бали;
• другий (б) — 2 бали;
• третій (в) — 1 бал.
Потім підраховують суму
балів з усіх 11 запитань.
Рівень сформованості вольових
навичок визначається за такими критеріями:
• високий —33—27 балів;
• достатній — 26—22 бали;
• середній — 21—19 балів;
• низький — 18 балів і менше.
Рекомендує
практичний психолог ЗДО №28
Бессмертна Я.О.