Рекомендації
психолога батькам
щодо розвитку пізнавальної сфери дітей
Увага
Використовуйте вправи, ігри на розвиток уваги, широко
представлені в літературі для педагогів і батьків.
Включайте
в заняття завдання, що потребують тривалого зосередження: намалювати місто,
побудувати міст, прослухати і переказати казку тощо.
Частіше
пропонуйте дітям, особливо з низьким показником розвитку уваги, вправи: у
газеті, у старій книзі на одній зі сторінок закреслювати олівцем усі букви «а»,
намагаючись не пропускати їх (завдання поступово можна ускладнити, попросивши
дитину закреслити всі букви «а», обвести у кружечок усі букви «к», підкреслити
всі букви «о»).
Використовуйте
дидактичні ігри з чітко вираженими правилами.
Регулярно
включайте дітей у виконання завдань за попередньо розробленим планом дій: можна
виконувати будівлі з конструкторів, малюнки, орнаменти, аплікації, вироби,
форму яких ви задаєте словесно або за допомогою схеми.
Пропонуйте
дітям: повторювати слова, цифри, речення, сказані вами; незакінчені фрази, які
потрібно закінчити; запитання, на які необхідно відповісти, заохочуючи тих
дітей, хто намагається частіше відповідати на них.
Учіть
порівнювати, аналізувати зразок і результати своєї або чужої роботи, знаходити
і виправляти помилки.
На
уроках у школі від дітей буде потрібно швидке переключення уваги з одного виду
діяльності на інший. Цю властивість уваги можна формувати за допомогою рухових
вправ. Дитина повинна починати, виконувати й закінчувати свої дії за командою
дорослого, швидко переходячи від одного виду рухів до іншого: стрибати,
зупинятися, крокувати тощо.
Пам 'ять
До
дітей з недостатньо добре розвиненою слуховою пам'яттю необхідний
індивідуальний підхід: опора не тільки на слух, а й на інші органи почуттів
(зір, нюх, дотик).
Для
поліпшення процесу пам'яті виховуйте в дітей прийоми осмисленого
запам'ятовування і пригадування, уміння: аналізувати, виділяти у предметах
зв'язки, ознаки, порівнювати предмети та явища між собою, знаходити в них
подібності й відмінності.
Мислення
Включайте
в заняття завдання на: порівняння пари предметів або явищ — знаходження
подібності й відмінностей між ними; класифікацію, узагальнення різних предметів
за загальними ознаками; знаходження «зайвого» слова або зображення.
Заняття
з малювання, ліплення, виготовлення різних виробів повинні не тільки включати
копіювання зразка і відпрацьовування окремих графічних навичок, а й розвивати
вміння планомірно досліджувати предмети, фантазувати, уявляти.
Розширюйте
кругозір дітей, їхні основні уявлення про природні, соціальні явища,
нагромаджуйте в дітей знання і враження, обговорюючи з ними прочитані книжки,
аналізуючи поведінку людей.
З
метою розвитку мовлення: після читання вголос казок, розповідей, просіть дітей
переказати почуте, відповісти на запитання, поставити свої; розвивайте в дітей
уміння будувати розповідь за картинкою.
Дрібна моторика
Розвиток дрібної моторики перебуває у тісному зв'язку з розвитком мовлення й мисленням дитини. Тому бажано щодня робити якісь вправи: катати по черзі кожним пальцем камінчики, дрібні намистинки, кульки; розминати пальцями пластилін; стискати й розтискати кулачки, при цьому можна уявляти, начебто кулачок — пуп'янок квітки (уранці він прокинувся й розкрився, а ввечері заснув — закрився, сховався); збирати всі пальчики в пучку; нанизувати великі ґудзики, намистини, кульки на нитку; намотувати тонкий дріт у кольоровій обмотці на котушку, на власний палець; закручувати кришки, заводити механічні іграшки ключиком.
ЧИ ГОТОВА ВАША ДИТИНА
ДО ШКОЛИ?
Коли
говорять про готовність до школи то мають на увазі не окремі вміння та навички,
а їх певний набір у якому присутні всі основні компоненти. Традиційно
відокремлюють три риси шкільної зрілості інтелектуальний, емоційний та
соціальний.
Інтелектуальна зрілість - це вміння концентрувати увагу, вміння вловити
основні зв’язки між явищами (аналітичне мислення),це диференційоване сприйняття
(наприклад вміння відокремити фігуру від фону),вміння копіювати приклад
(крапки, літери),а також достатній рівень розвитку зорово-моторної координації.
У дитини також повинна бути розвинуте мовлення.
Емоційна
зрілість - вміння регулювати свою поведінку, можливість достатньо довгий
час виконувати не дуже цікаві завдання.
До соціальної
зрілості відноситься потреба дитини у спілкуванні з однолітками та вмінні
спілкуватись, а також вміння виконувати роль учня.
Все
перелічене є психологічною готовністю до навчання в умовах школи. Це
той фундамент на якому будуються знання та вміння. Якщо не має фундаменту, яким
є сформованість перелічених категорій, то надбудови у вигляді отриманих знань,
вмінь та навичок (навчання лічбі, читанню) будуть розламуватись як картковий
будинок. Дитина, яка не готова до шкільного навчання не може зосередитись на
уроці, вона часто відволікається, губить слова пояснень нового матеріалу, не в
змозі працювати в загальному ритмі роботи класу.
Навіть
не всі діти 6-річного віку готові до навчання, хоча вони вміють добре читати та
рахувати. Тому говорячи про 6-літніх дітей також важливо у яких умовах вони
будуть навчатися. Потрібен економний режим в усіх формах: ігрова форма
навчання, не повинно бути інтенсивності при навчанні, режим занять,який не
забороняє надовго рухливу активність дитини, не повинно бути домашніх завдань,
для дітей яких залишають у групі подовженого дня повинна бути можливість для денного
сну. Одним словом сама обстановка та проведення занять для 6-літніх дітей
повинні бути більше схожими на розклад дитячого садочку, а не школи у звичному
розумінні.
Що
необхідно вміти дитині у віці 5-6 років? Дитина повинна мати вміння
соціального життя, почувати себе впевнено знаходячись поза стінами дому.
Особливо це відноситься до домашніх дітей.
Потрібно
вміти самостійно вдягатись та роздягатись, перевзуватись, зав’язувати взуття,
вміти користуватись туалетом. Обов’язково потрібно піклуватися про здоров’я –
навчання у школі потребує певних зусиль та навантаження усього організму. Тому
важлива і фізична підготовка. Розвивайте моторику - це допоможе дитині
навчитись навикам письма: грайте у пальчикові ігри, малюйте, ліпить, працюйте з
ножицями, робить аплікації. Читайте дитині книги - це один з найефективніших
способів розвитку мови, мислення, уяви, уваги та пам’яті. Але це повинно бути
не просто читання, а активне обговорення прочитаного, обмін думками. Вміння
дитини читати та рахувати також не буде зайвим. Зараз є багато літератури про
допомогу батькам які готують дитину до школи.
Як
напрацювати у дитині увагу та підготувати до шкільних занять по 35-40
хвилин? Багато у цьому плані залежить від характеру дитини, від її
темпераменту. Відомий психолог М.Безруких пише, що «лише до 9-10 років
відбувається різка зміна, і тоді діти зможуть працювати довго. А у 6-7 років
дитина легко піддається реакції на приваблюючі чинники та швидко
відволікається». Добре допомагають вихованню уваги настільні ігри, гра у конструктор,
заняття ліпкою, аплікацією, тобто ті ігри, які продовжуються певний час.
Доводити розпочате діло до кінця не залишаючи його на пів шляху - це теж
виховання не тільки вольових якостей, але й зосередженості.